Listing 1 - 1 of 1 |
Sort by
|
Choose an application
Het omvormen van een op kennisoverdracht georiënteerde lerarenopleiding naar een competentiegerichte lerarenopleiding is een complexe vernieuwingsoperatie. Op vele niveaus moeten er vernieuwingen worden gerealiseerd: er moet een nieuw curriculum worden geïntroduceerd en docenten moeten thuis raken in de uitgangspunten en de uitwerking van een dergelijk curriculum. Ook studenten moeten wennen aan het feit dat deelnemen aan een competentiegerichte opleiding vraagt om andere activiteiten en attitudes. Kenmerkend bij dit laatste is het `leren op de werkplek'. De scholen worden daarmee nauw betrokken bij de opleiding van aanstaande leraren. Kennis, vaardigheden en houdingen worden - zo blijkt immers uit de jongste leerpsychologische inzichten - door de lerende actief geconstrueerd. Het nut van het nastreven van gedetailleerde eindtermen komt daarmee op losse schroeven staan. Het uitgangspunt komt steeds meer te liggen bij de competenties waarover de studenten al beschikken. Op basis daarvan kunnen variabele leerwegen worden vastgesteld. De persoonlijke bekwaamheid van de 'nieuwe leraar' krijgt daarmee maximale ruimte.
onderwijsvernieuwing --- School management --- Teacher education. Teacher's profession --- onderwijsvormen --- Didactics --- Formation des enseignants --- Lerarenopleidingen --- Formation des formateurs Vorming van de opleiders --- #KVHB:Competentiegericht onderwijs --- #KVHB:Competentiemanagement --- 120580.jpg --- Leraren ; opleidingen ; Nederland --- competentieontwikkeling --- hoger onderwijs --- onderwijs --- 658.37 --- 378 --- 371 --- Lerarenopleiding. Lerarenberoep --- Onderwijsorganisatie --- Didactiek
Listing 1 - 1 of 1 |
Sort by
|